Sebastiaan Kahle-Schoenaker
Zoekmachine Optimalisatie

Hoe schrijf je perfecte SEO teksten in 2023?

Video Thumbnail
Core web vitals

Wat zijn SEO teksten in 2023

SEO bekent Search Engine Optimization. Zoekmachine optimalisatie zoals in de zoekmachine van Google. Kort gezegd seo teksten schrijven betekent zoekmachine vriendelijke teksten schrijven. Maar wat houdt dat dan in…..?

Allereerst betekent het dat je een belangrijke tekst schrijft voor de bezoeker die zoekt naar een onderwerp of product. Google heeft als uitgangspunt om de beste resultaten voor de bezoeker samen te stellen. Dat houdt de bezoeker tevreden over de zoekmachine. Hij heeft gevonden naar wat hij zocht.

SEO teksten is eigenlijk een verzamelnaam met verschillende ingrediënten die teksten SEO proof maken. Als die teksten dan SEO proof zijn dan zal die goed worden gerankt in de zoekmachine. Maar wat zijn dan die ingrediënten?

De ingrediënten van goede SEO teksten

Google heeft meer dan 200 factoren die van belang om te scoren in Google. Als het gaat om goede SEO teksten dan zijn de volgende punten van belang:

  • Relevantie van de teksten
  • On Page SEO van de tekst
  • Vorm van de seo teksten

Relevantie van de teksten

Een website of landingspagina wordt gevonden met zoekwoorden. Dit zijn woorden waarop je gevonden wilt worden. En die veel worden gebruikt in een seo tekst. Synoniemen worden daar ook in meegenomen. Als een bezoeker vervolgens op de website komt en er wordt iets anders aanboden dan dat waar hij naar zocht, is de bezoeker niet tevreden en gaat hij weer terug. Voorbeeld:

  1. Zoekopdracht = Rode nette schoenen
  2. Resultaat in zoekmachine = Plaats 2
  3. Bezoeker klikt en landt op een pagina met bruine bergschoenen.
  4. Resultaat ontevreden klant

Het is dus belangrijk dat de zoekwoorden een geheel vormen met de tekst waardoor er relevantie ontstaat. Relevantie verkrijg door gepassioneerd en met inhoud over je product of dienst te praten. Sinds de herfst van 2020 is Google bezig met het uitrollen van NLP (Natural Language Processing) dit houdt in dat Google nu bedoelingen en emoties uit een tekst kan halen. Neem het voorbeeld van Google:

‘Snel bovenaan in Google’ heeft een andere lading dan ‘boven aan in Google’ namelijk de bezoeker zoekt een snelle oplossing. SEO is een langetermijnstrategie dus dat zal niet de gewenste oplossing zijn als de wens snel is. SEA zou je dan graag willen zien want daar kun je snel bovenaan in Google mee komen. Het sentiment van de bezoeker wordt duidelijk en dat veranderd de manier van ranken enorm. Relevantie is daarmee één van de belangrijkste factoren voor een goede SEO tekst.

On page SEO van de tekst

Om het algoritme van Google te laten weten waar de tekst over gaat, verdeel je de tekst in:

  1. Een pagina titel
  2. Een omschrijving
  3. Een onderwerp met sub onderwerpen
  4. Beeldmateriaal zoals foto’s en video’s

Die onderdelen verwerk je op je pagina in HTML taal zodat Google relevantie kan ontdekken op de pagina.

SEO titel

De SEO titel is de titel van de landingspagina. Ook is het de titel die je ziet in de zoekresultaten van Google. Een goede seo titel die de mensen aanspreekt zorgt ervoor dat bezoekers gaan klikken. In een SEO titel zit ook een sentiment verwerkt zoals bijv. schaarste.

Een SEO titel is dus een belangrijke eerste contact met je teksten. Als deze titel seo proof is en hij wekt de interesse van degene die zoekt, krijg je dus eerder dat een bezoeker klinkt.

'Meta' omschrijving

Meta description of meta omschrijving is de omschrijving die je ziet in de zoekresultaten van Google.

Deze omschrijving heeft geen directe invloed op je seo scoren maar indirect zeker wel. Je click through ratio (CTR) is voor Google een aanwijzing dat de tekst aansluit bij de zoekopdracht.

Dat zorgt er weer voor dat Google dat signaal ziet en er wat mee doet in de ranking.

Onderwerpen met subonderwerpen
(H1 – H4 tag)

H-tags zijn de vaak dikgedrukte kopjes. Het is een stukje HTML dat je toevoegt aan het kopje. Naast dat de opmaak op de landingspagina verandert, wordt deze ‘heading’ ook goed gelezen door een zoekmachine. Je verdeelt de tekst is alinea’s met hoofdstukjes. Zo ontstaat er voor de zoekmachine logica. Die logica is ontstaan omdat Google begreep dat de leesbaarheid van een tekst hoger is op het moment dat een tekst is onderverdeeld met kopjes. Denk maar aan de koppen in een krant. De opbouw van een seo tekst zou idealiter bestaat uit een alinea bevat met ongeveer 3 regels. Daarna een wit regel, om vervolgens te beginnen met een nieuw kopje of verder te gaan met de tekst, is het ideaal.

De opbouw van de seo tekst ziet er vervolgens zo uit.

  • H1 titel van het stuk
  • H2 kop met onderwerp 3 regels
  • H3 kop sub kopje 3 regels
  • H2 kop met onderwerp 3-4 regels

Deze opbouw is zeker niet in beton gegoten. Als je geen H3 wilt gebruiken omdat je geen sub onderwerpen of subcategorieën hebt waarover je schrijft dan hoef je die ook niet te gebruiken. Onderverdelen van je seo tekst is wel belangrijk voor de zoekmachine evenals voor de leesbaarheid van je tekst.

Beeldmateriaal zoals foto's en video's

logo online doelen search

Een goede verhouding van tekst en beeld zorgt voor een prettige leeservaring. Dus als je teksten schrijft over een bepaald onderwerp dan is het goed om bij die tekst afbeeldingen te plaatsen.

Als je die afbeeldingen plaatst dan bestaat er ook de mogelijkheid zoekwoorden toe te voegen met een ‘Alt-tekst’. Dit is een stukje tekst dat wordt meegenomen in de HTML die wordt gelezen door de zoekmachine.

Je geeft ermee aan wat er op de afbeelding staat. Dit zorgt ervoor dat de afbeelding ook wordt geïndexeerd. De seo tekst op je website krijgt meer body en Google ziet dat nu ook. Als de alt tekst leeg zou zijn, is het voor Google een blinde vlek waar iets staat maar wat……

Een tip om je logo te indexeren

Google ziet daardoor niet van wie dat logo is. En zo wordt je logo dus ook niet geïndexeerd in Google afbeeldingen. Dat is een gemiste kans toch.
Vul daarom bij het opslaan van het logo je bedrijfsnaam in + logo. Voeg dat aan je website toe en vul dan gelijk ook je alt-tekst toe met je bedrijfsnaam + logo.
Naast het logo is het ook van grote waarde als je dat doet voor andere belangrijke afbeeldingen. Zo worden ook je afbeeldingen gevonden op Google afbeeldingen.

Exclusieve SEO tips in je mailbox?

Vind je de info intressant? Laat je e-mailadres achter.

Inschrijven

Interne links

Interne links zijn de linkjes op je website die doorlinken naar andere pagina’s binnen jouw website. Je kunt in je seo tekst linkjes opnemen naar andere pagina’s binnen de site. Het is goed om linkjes toe te voegen aan woorden die zowel het onderwerp van je teksten als het onderwerp van de pagina waar je naar toe wilt linken bevatten.

Het voordeel is dat je bezoekers kan begeleiden naar andere interessante content op je website als dat je Google laat zien welke pagina’s op jouw website belangrijk zijn.

Hoe groter de site hoe belangrijker dit wordt. Er zijn hele SEO strategieën om met interne links de vindbaarheid in Google te vergroten.

Aantal woorden per pagina

Een SEO tekst heeft dus deze ingrediënten nodig om door de bezoeker als door Google als waardevol te worden beschouwd. De lengte van de tekst is ook van belang. Om dat voor jouw seo tekst te bepalen, is het goed om te kijken naar de concurrentie.

Kijk naar de eerste 3-5 resultaten in Google nadat je hebt gezocht op de zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Onderzoek hoeveel woorden er op een pagina staan.

Dat gemiddelde zijn jouw aantal woorden per pagina. Zoveel woorden moet je verwerken in je teksten.

Een praktijkvoorbeeld

Voor dit blog artikel stond bijvoorbeeld 3898 -4482 woorden. Dat zijn veel woorden, maar er valt dus ook veel te vertellen over dit onderwerp.

SEO is naast zoeken naar de beste technieken om in Google te ranken ook zo compleet mogelijk je bezoeker willen helpen met zijn of haar probleem.

Google weet wat de bezoeker wil, en over dit onderwerp is er dus veel te schrijven want alle concurrenten over dit onderwerp hebben ook dergelijke lange seo teksten.

Het belang van goede SEO teksten

Belang van goede seo teksten

Het belang van het schrijven van seo teksten die ranken is dus groot. Naast dat het de bezoeker aanspreekt dient de tekst ook geoptimaliseerd te zijn voor de zoekmachine.

Die balans zorgt voor de juiste bezoeker naar je website.

Spreek de taal van de doelgroep en overtuig

Om meer over de vorm van je tekst te weten te komen kun je ook het boek van Robert Cialdini lezen.

In dat boek wordt beschreven hoe je online kan overtuigen. Een aanrader om jezelf mee te verrijken. Maar ook hier gaat het om balans. Neem het mee in je achterhoofd en houd er rekening mee met bijv. page titels, of call to actions.

Al met al je spreekt de taal van de doelgroep en je begrijpt het probleem wat ze hebben. Je biedt in jouw teksten de oplossing voor hun probleem. Het belang van seo teksten schrijven die goed zijn is dus groot.

Naast dat je hoger in Google komt, spreekt het je doelgroep aan en daarmee is de kans dat een potentiële bezoeker een klant wordt groot.

Heb je een MKB bedrijf en wil je
meer gerichte bezoekers naar je website?

Lees hier meer

Gratis SEO Prognose Rapport

SEO + teksten = SEO specialist + Tekstschrijver

Zelf ben ik niet geboren met een creatieve pen. Ik vind het wel leuk om te schrijven maar ik ben zeker geen tekstschrijver.

Het mooie van schrijven is dat ik kennis over het onderwerp waar ik wat van weet kan delen, naar mijn mening maakt dat me nog geen tekstschrijver. Uit ervaring is het ook een hele lastige combinatie SEO specialist en tekstschrijver.

Een jaar of 10 geleden was dat een ander verhaal. In die tijd was SEO een landingspagina volstoppen met zoekwoorden, het goed vullen van de meta zoekwoorden en Google deed de rest.

Het inhoudelijke SEO Aspect

Tegenwoordig is het algoritme van de zoekmachine intelligent en daarmee is SEO ook veel complexer geworden. Het mooie is dat je je nu als SEO specialist kan onderscheiden van de rest. Sterker nog, er komt een punt dat je meer een offline SEO specialist bent dan een online seo specialist. Binnen de SEO onderdelen gaan steeds meer specialisten ontstaan in bijvoorbeeld

  • Zoekwoordonderzoek
  • On page SEO
  • Linkbuilding.

Dat specialisme maakt dat het lastig voor een tekstschrijver op de hoogte te zijn van alle SEO ontwikkelingen en voor een SEO specialist lastig om goed lopende, aansprekende teksten te schrijven. Voor mij is de ideale oplossing samenwerken met goede tekstschrijvers.

De SEO specialist doet het voorwerk zoals zoekwoorden, aantal woorden, semantische zoekwoorden, topics, etc. en de tekstschrijvers schrijven aansprekende teksten. Ideale combinatie.

En wat vinden tekstschrijvers?

Hannah Jansen

Sinds enkele maanden werk ik samen met Hannah Jansen. Een topper op het gebied van teksten schrijven voor bedrijven. Hannah schrijf het volgende hierover.

“Voor ons tekstschrijvers is SEO net zoiets als de technische tekening voor een architect. Ja, er moet een riool liggen in een huis, en die elektriciteit: ook best handig. Maar wanneer je met al je creativiteit een next level huis van de toekomst ontwerpt, ben je niet de aangewezen persoon om ook te zeggen wat de exacte draagkracht van een balk moet zijn. Het zijn simpelweg andere rollen, maar wél rollen die elkaar nodig hebben.

In mijn werk focus ik me erop een boodschap zo goed mogelijk over te brengen. Helder en met een eigen tone of voice. Dat vraagt ontzettend veel denkwerk. Dan is het voor mij superfijn wanneer iemand als Sebastiaan onderzoek doet naar zoekwoorden. Ik kan die naast mijn tekst leggen. Zo krijg je een verhaal dat de doelgroep betovert én hoog eindigt in Google. Een gouden combinatie.”

Schoenmaker blijf bij je leest, dat is eigenlijk de boodschap. Als je gaat voor een heldere tone of voice in combinatie met een hoge ranking in Google, dan heb je 2 specialisten nodig. Zoek je een mix van 2 werelden dan krijg je ook een combinatie van 2 werelden.

Spreekt dit je aan? Dan komen deze SEO Trainingen op het juiste moment!

SEO Schrijf Training​

Wil je dat het opgebouwde DNA van jullie bedrijf terug komt in alle communicatie zodat jullie doelgroep zich direct aangesproken voelt. En nog goed vindbaar zijn ook…? Dan is deze next level SEO Traing voor jullie.

Lees hier over SEO Schrijf Training

SEO Training
met tooling

Dit is een SEO training op maat. Ik ga je helpen waar je nu op vast loopt. Daarnaast leer je een goed SEO proces kennen met alle onderdelen die daarvoor nodig zijn. In duidelijke taal en vanuit jullie commerciële belang.

Lees hier meer over SEO Training

En hoe gaat het dan in z’n werk? Hieronder gaan we verder met het stappenplan.

Stappenplan voor SEO Teksten

  1. Doelgroep samenstellen
  2. Content Audit
  3. Zoekwoord analyse voor nieuwe pagina’s
  4. Zoekwoord intentie
  5. Relevantie
  6. Content tactiek
  7. Serp intentie
  8. Schrijven van een content outline
  9. Outline delen met opdrachtgever en tekstschrijver
  10. Review van de outline
  11. Tekstschrijver schrijft seo teksten
  12. Review van het eerste concept
  13. Na eventuele aanvullingen wordt de seo tekst gepubliceerd.

Dit stappenplan zorgt voor uitstekende seo teksten die ervoor zullen zorgen dat jouw website hoger in Google komt. Laat het vervolgens weten via je social-mediakanalen en geef het vooral de tijd om te ranken. Dit duurt gemiddeld een maand of 3.

Om hoog in Google te komen heb je dus pagina’s nodig die goed worden begrepen door het algoritme, maar nog veel belangrijker dat de bezoeker de tekst begrijpt en er iets aan heeft. Relevantie en vorm zijn hier de sleutel tot succes.

Wanneer is een tekst SEO Proof

seo teksten seo proof

Een tekst is SEO proof als hij goed aan de eisen voldoet van Google.

Google baseert dat op basis van ervaringen van gebruikers. De gebruiker moet zo goed mogelijk geholpen worden in wat hij zoekt, daar is Google goed in.

Niet alleen het technische aspect is van belang, ook de vorm van schrijven en het sentiment zijn belangrijke onderdelen.

Het kan ook gebeuren dat nadat het seo teksten schrijven is afgerond en de pagina enkele maanden live staat, de ranking omlaag gaat.

Dit heeft vaak te maken met updates in het algoritme en het is dan zinvol om uit te zoeken waar dat aan zou kunnen liggen.

Hoger in Google komen heeft veel voordelen. Om dat voor elkaar te krijgen dient je tekst seo proof te zijn. Laat je teksten beoordelen door een SEO specialist om hem weer seo proof te krijgen.

SEO teksten wat kunnen concluderen?

Voor ieder bedrijf is een wens om hoger in Google te komen om zo de doelgroep te bereiken. Om dat voor elkaar te krijgen zijn er pagina’s op jouw website nodig met seo teksten.

Dit zijn de 3 SEO onderdelen voor een goede tekst

Seo teksten dienen aan 3 onderdelen te voldoen.

  • Relevantie
  • Vorm
  • On-Page SEO

Voordat je begint aan je seo tekst is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Zo bepaal je de vorm. Vervolgens ga je kijken welke zoekwoorden relevant zijn voor het onderwerp waar je over wilt schrijven, om in de laatste stap On Page SEO onderdelen toe te voegen aan een outline.

Naast relevantie en vorm is on page seo belangrijk. Zo kunnen de webcrawlers van Google goed zien waar de teksten over gaan. Meta description of meta omschrijving zorgt voor een goede doorklik ratio en dat zijn de ingrediënten om hoger in Google te komen.

Laat je de teksten schrijven of ga je het zelf doen?

Je kunt teksten zelf schrijven of laten schrijven. Het grote voordeel van het laten schrijven van je teksten is dat je qua vorm en relevantie de creatieve pen kan laten terug komen in de seo tekst.

De ideale combinatie van een
tekstschrijver en seo specialist

Het grote voordeel hiervan is dat naast dat een seo tekst goed geranked zal gaan worden, de bezoeker zich gelijk aangesproken en begrepen voelt. Je kunt het probleem dat hij ervaart oplossen.

Zo is de kans dat een bezoeker, een klant wordt veel groter.

Heb je vragen over hoe ik je kan helpen met SEO of SEA?
Maak een afspraak en we gaan het er over hebben.
Sebastiaan Kahle-Schoenaker