Als bedrijven mij bellen dan wordt tijdens een gesprek vaak duidelijk dat ze al eerder gewerkt hebben met iemand waar een negatieve nasmaak achter is gebleven. Dat is natuurlijk heel vervelend.
De beste SEO Specialist bestaat volgens mij niet. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. De een is meer technisch onderlegt en de ander is meer content gericht. Maar gemiddeld genomen kan je wel zeggen dat een een goede seo specialist zich onderscheidt van andere seo specialisten op het gebied van het proces waarmee ze werken. Vraag daar ook naar. Dit is een hele goed indicatie.
Daarnaast is het goed om te vragen wat ze al hebben gedaan, hoe ze problemen oplossen en hoeveel jaar ervaring ze hebben. Vanuit die vragen ontstaat er vaak al een goed beeld.
Soms is het ook goed om een case voor te leggen. Dit is misschien tijdrovend maar zo kan je wel achterhalen hoe het zit met de kennis. Beginnen ze met de bouw van het dak of onderzoeken ze eerst het fundament?
Een freelance SEO specialist is iemand met veel verstand van zoekmachine optimalisatie. Hij is op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen of Algoritme updates van Google. Dat is niet veel anders dan bij een SEO bureau.
Het grote verschil tussen freelance seo specialist en een marketing bureau zijn wat mij betreft:
Daarnaast berekent een SEO freelancer niet die kosten door die je aan een FTE kwijt zou zijn.
Een goede SEO specialist kan enorm waardevol voor je bedrijf zijn. Hij heeft een frisse kijk op het bedrijf, de online presence en ziet uitdagingen waar het bedrijf op kan scoren.
Daarnaast is het voor het bedrijf om het businessmodel nog eens uit te leggen, zo worden tijdens een gesprek soms hiaten gevonden die gelijk als quickwin opgelost kunnen worden.
Een SEO Specialist helpt je bedrijf naar een volgende fase mede doordat hij in veel bedrijven werkzaam is en die kennis neemt hij wel mee. Dit gebeurt natuurlijk wel op een discrete manier.
Misschien herken je dit wel; Je hebt een webbouwer, een content schrijver en daarmee een mooie website. De groei in traffic valt tegen en de zere vinger kan er niet op worden gelegd. Wat doen we verkeerd en hoe komt mijn website boven aan in Google?
Dit is het moment waarop een SEO expert aan zou kunnen sluiten. Hij gaat op zoek naar de pijnpunten en verbeterpunten. Vervolgens zal er een strategie worden geschreven met een plan van aanpak.
Een goede freelance seo specialist houdt zich bezig met 3 dingen:
Door een analyse van het bedrijf en de website kom je tot een strategie, met die strategie wordt de focus gelegd op het laag hangend fruit om de verbeterpunten tot uitvoering te laten komen waarmee het resultaat wordt gedeeld binnen het bedrijf. Met de juiste seo kennis in combinatie met een goed onderbouwd proces kom je tot resultaat