Wat is een zoekwoorden onderzoek in 2021
Wat is een zoekwoorden onderzoek, wat zij zoekwoord types en zoekwoord intentie. Wat kan je zelf doen. + een praktijk voorbeeld. Je leest het allemaal in dit uitgebreide artikel.
Wat is een zoekwoorden onderzoek, wat zij zoekwoord types en zoekwoord intentie. Wat kan je zelf doen. + een praktijk voorbeeld. Je leest het allemaal in dit uitgebreide artikel.
Waarom een zoekwoorden onderzoek?
Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?
Zoekwoorden onderzoek bestaande pagina’s
Zoekwoorden onderzoek nieuwe pagina’s
Zoekwoorden onderzoek tools
Zoekwoorden onderzoek voorbeelden
Wat kan je met deze zoekwoord analyse
Conclusie
Zoekwoorden onderzoek in de praktijk
Een zoekwoorden onderzoek is een onderzoek waarbij je zoekwoorden zoekt die het beste bij jouw bedrijf passen. Om daar vervolgens content voor de maken.
Je onderzoekt eigenlijk de online populairitiet van je product of dienst. Er zijn veel manieren om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. De manier waarop ik het doe bestaat uit 2 fases.
Door deze SEO strategie te volgen komen we sneller tot resultaat. De focus legt eerst op het laaghangende fruit omdat bestaande pagina’s vaak al geïndexeerd zijn.
Later in dit artikel ga ik inhoudelijk in op de vraag hoe je deze seo strategie het beste uitvoert met als klap op de vuurpijl een video waarin je kan meekijken hoe ik dit uitvoer.
Een zoekwoord onderzoek is de ruggengraat van je vindbaarheid. Natuurlijk kan je ‘gewoon’ iets schrijven over je product of dienst verlening maar wat wil je potentiële bezoeker of klant lezen. Het gaat er om dat je je verplaatst in je bezoeker. Welke vragen zal hij hebben, hoe kunnen we zijn probleem oplossen en waar sluit onze dienstverlening aan op het probleem wat de klant heeft.
Google Zoekwoorden analyseren helpt om je een beeld te geven waar jouw doelgroep naar zoekt. Als dat beeld helder is heb je eigenlijk een gedeelte van je markt in kaart gebracht. Een zoekwoord onderzoek levert je de volgende informatie op
Een Zoekwoorden onderzoek is dus heel belangrijk om inzicht te krijgen in waar je over gaat schrijven en hoe. Het is één van de belangrijkste onderdelen van een SEO strategie. Welke zoektermen sluiten naadloos aan op jouw website en hoe kan je die zoekwoorden verwerken in je pagina s op je website.
Nu we weten dat dat het heel belangrijk is om een zoekwoorden analyse te maken, zijn we nu op het punt gekomen hoe je een zoekwoorden onderzoek op stelt.
Ik begin altijd met een onderscheid te maken tussen:
Door deze scheiding aan te brengen zorg ik er voor dat de focus eerst komt te liggen op wat je al hebt en wat al geindexeerd is. Later zal ik wat dieper in gaan op hoe je een die 2 type van een zoekwoorden analyse uitvoert.
Voor nu is het goed om wat dieper in te gaan op type zoekwoorden. Er zijn verschillende type zoekwoorden met de daarbij behorende zoekwoord intentie. Voordat we naar de verschillende zoekwoord types gaan wil ik eerst de zoekwoord intentie bespreken.
Zoekwoord intentie geeft aan welke intentie de zoeker heeft bij een zoekwoord opdracht in Google. De zoekwoord intentie wordt vaak gekoppeld aan het klant traject of customer journey. Er zijn verschillende modellen qua customer journey. Zo heeft Google de volgende customer journey samengesteld.
Ik hanteer een iets uitgebreider klant traject maar in essentie is hij niet veel anders:
Door te de combinatie te maken van de zoekopdracht en de fase binnen het klant traject kan je daar ook je tekst op aanpassen. In het volgende voorbeeld wordt dat duidelijk:
Elke van de bovenstaande zoekopdrachten kan je koppelen aan een fase van het klanttraject. En elke fase vraagt om een andere benadering. Mooi he!
Zo kan je dus de bezoeker op je website veel beter van dienst zijn. Als iemand lakschoenen wil hebben voor een gala dan is een pagina over schoenen die bij een smoking passen overbodig. Hij heeft zijn keuze al gemaakt in het type schoen.
Nu wil hij waarschijnlijk iets weten over kwaliteit, prijs en waar hij dat kan kopen. Zoekwoord intentie levert je veel informatie op die je kan gebruiken in je teksten op je website. Jouw doelgroep is daar dus me gediend.
Zoals ik eerder beschreef zijn er diverse zoekwoord types. Het algoritme van Google is dusdanig intelligent dat het veel kan herkennen, zelfs sentiment. Dat vraagt dus om een goede aanpak om je tekst zo relevant mogelijk te maken zodat potentiële klanten die informatie krijgen die ze op dat moment zoeken.
De volgende type zoekwoorden vormen een goed geheel om een pagina goed te laten ranken.
Elke pagina bevat een hoofdzoekwoord. Dit is het zoekwoord waar je op gevonden wil woorden.
Dit zijn de synoniemen van het hoofd zoekwoord
LSI staat voor Latent semantic indexing. Bij het hoofd zoekwoord horen termen die er automatisch bij horen.
Als we het voorbeeld van lakschoenen nemen
Naast lakschoenen zouden de volgende termen in de tekst verwerkt kunnen worden
Dit zijn de zoektermen afkomstig uit Google Suggest. Google suggest wordt ook wel de gerelateerde zoekopdrachten genoemd die onderaan de Google pagina staan.
In Google suggest worden die zoektermen getoond waar mensen ook naar zoeken. Die geven wat meer relevantie aan de pagina s van jouw website.
Je kan Google Suggest of Google Gerelateerde Zoekopdrachten dus heel goed gebruiken om semantische zoekwoorden te vinden. Gratis en voor niets 😉
Het idee achter LSI zoekwoorden is wat zou er logischer wijs op een pagina terug moeten komen zodat je bezoeker optimaal geinformeerd wordt.
Een zoekwoord analyse gemaakt door een seo specialist zou je daar inzicht in moeten geven zodat je de content daar op kan aanpassen.
Framing zoekwoorden zijn de zoekwoorden die je verwerkt in je categorieën. Ze framen de content die je hebt geschreven. Geven extra context aan je tekst.
Zoekmachine optimalisatie werkt op basis van on page SEO en off page SEO. On page SEO houdt in dat je de tekst onderverdeeld in hoofdstukken en sub hoofdstukken. Op die manier kan je de zoekmachine zien hoe de tekst opbouw is en of die goed leesbaar is.
Deze hoofstukken en sub hoofstukken maak je door gebruik te maken van
In deze elementen verwerk je mogelijke zoektermen die er vervolgens voor zorgen dat de zoekmachine te pagina op een juiste manier kwalificeert.
Een Long tail zoekwoord zijn zoekwoorden met meerdere woorden. We nemen weer het voorbeeld van de lakschoen
lakschoen is short tail
lakschoen heren is long tail
lakschoen heren kopen is long tail
Hoe onderhoud ik een lakschoen voor heren is long tail
Op een long tail zoekwoord zit vaak minder concurrentie dan op short tail zoekwoord. De zoekopdrachten zijn vaak gerichter daarmee stijgt dus het aantal gerichte bezoekers.
Nu we dit weten kunnen we eindelijk beginnen met het uitvoeren van de SEO strategie. Zoekmachine optimalisatie zonder een zoekwoorden onderzoek kan toch echt niet meer.
We weten wat zoektermen zijn en welke types en intenties we aan een zoekwoord kunnen koppelen. Nu wordt het tijd om zoekwoorden waar jouw website opgevonden wordt te achterhalen.
Bij een zoekwoorden onderzoek voor bestaande pagina’s wordt de focus gelegd op de pagina’s die al op de website staan. Dit wordt gedaan door eerst alle url’s van de website te verzamelen met de bij behorende zoekwoorden waarmee Google de pagina rankt.
Dit kan je bijvoorbeeld doen met de gratis tool van Ubersuggest. Met deze tool kan je in kaart brengen welke urls worden gevonden in Google en met welk zoekwoord.
Door dit te achterhalen krijg je inzicht of de pagina met het juiste zoekwoord wordt gevonden. Erg belangrijk, zeker als het gaat om de juiste bezoeker naar de website te krijgen.
De volgende stap in dit zoekwoorden onderzoek is bekijken wie er de eerste 3 plekken in Google bezitten. Dit zijn je online concurrenten. Deze website scoren beter dan jij. Dit geeft jouw de mogelijkheid om dit te verbeteren zodat de doelgroep jouwe website eerder vindt dan je concurrenten.
De reden waarom je concurrenten het beter doen is dus sleutelvraag en daar heb je wel een SEO specialist voor nodig die dat voor je kan onderzoeken. Het kan aan verschillende factorren liggen. Denk bijv aan linkjes van andere websites naar je site zijn minder dan de concurrentie hebben. Veel te langzame website, etc, etc.
Maar je kan natuurlijk zelf ook wat doen en dat is zorgen voor betere content. Doe dat in de volgende stappen:
Het mooiste scenario is natuurlijk als alle pagina’s met het juiste zoekwoord gevonden worden. Als dat niet het geval is blijkt uit dit onderzoek dat er werk aan de winkel is. Het is belangrijk dat je ook een overzicht hebt van het zoekvolume. Zoekvolume is het aantal zoekopdrachten dat per maand in Google wordt gedaan.
Op die manier geef je prioriteit aan je pagina’s. Op die manier weet je wordt er in jouw zoekwoorden onderzoek gelijk duidelijk welke zoektermen belangrijk zijn en of die corresponderen met jou website.
Na dit zoekwoorden onderzoek kan je beginnen met het verbeteren van de pagina met On Page optimalisaties.
Leuk he, om SEO op die manier te doen. Dit is op een datagedreven manier online marketing uit te voeren en dan specifiek het onder SEO.
Als je het zoekwoorden onderzoek voor bestaande pagina’s hebt afgerond, de On Page verbeteringen hebt door gevoerd en eventuele content aanpassingen op de bestaande pagina’s hebt verwerkt gaan we naar het volgende onderdeel…..
Met dit zoekwoorden onderzoek gaan we nieuwe zoekwoorden vinden voor jouw website en waar jouw doelgroep op zoekt. Daaernaast wordt er gekeken waar concurrenten op gevonden worden en gaan we kijken wat de google trends zijn.
Nieuwe zoekwoorden vinden en die koppelen aan content ideeën vind ik zelf een heel leuk onderdeel om dat je zo steeds dieper de materie in duikt qua mogelijkheden. Ook hier gaan we kijken naar:
Voor dit onderdeel gebruik is zelf diverse tools en een geautomatiseerd Google sheet document wat mij veel tijd bespaart. De diverse tools bespreek ik later in dit onderdeel.
Door in Ubersugest alle zoektermen te verzamelen van jouw website en die van de concurrenten, maak je inzichtelijk waar de zoekwoord gaten zitten. Door dit te verwerken in je zoekwoorden onderzoek worden zoekwoorden waar je nieuwe content over zou kunnen gaan duidelijk.
Neem het voorbeeld van de lakschoenen. Als je naast lakschoenen ook sportschoenen verkoopt en die staan niet op jouw website maar wel op die van je concurrentie. En je weet de zoekvolumes die daar bij horen dan weet je ook waar je doelgroep naar zoekt. Best logisch toch….?
Nu je alle zoekwoorden inzichtelijk hebt in een Excel document kan je gaan prioriteren op welke zoekwoorden. Ga uit van je eigen businessmodel icm het zoekvolumes. Welke zoekwoorden zijn het belangrijkst om als eerste op te pakken. Deze noteer je en geeft je prioriteit.
Door dit toe te voegen aan je zoekwoorden onderzoek heb je gelijk je semantische zoekwoorden en een begin gemaakt om je content te framen met zoekwoorden. Voeg daar eventueel nog een video aan toe en de eerste stappen zijn gezet om betere content aan te bieden aan de doelgroep. Zo ga je op den duur zelf de SERP domineren.
Zijn er in jouw branche trends te ontdekken waar je op voorhand al op kan inspelen. Zijn er onderwerpen die opgepakt kunnen worden zodat je ook op die zoekterm gevonden wordt.
Na het afronden van dit zoekwoorden onderzoek heb je genoeg data verzamelt om uitstekende conent mee te creeren. Waarmee je na een aantal maanden de zoekresultaten van Google zelf domineert. En waarmee je de doelgroep van de juiste informatie voorziet.
Dit was wel even een pittig onderdeel en als je een seo specialist inhuurt zal die waarschijnlijk nog iets verder gaan en maakt hij gebruik van geautomatiseerde tools waar je veel tijd mee bespaart maar dit is hoe je zelf ook heel veel kan doen aan een zoekwoorden onderzoek.
Nu op naar de diverse tools, voorbeelden en als klap op de vuurpijl een video waar ik zelf een zoekwoorden onderzoek uitvoer om voor mijn eigen site zoektermen te vinden met de juiste zoekvolumes.
Om al die data te kunnen verzamelen heb je verschillende seo tools nodig. Een seo tool heb je betaald en gratis.
Gratis tools zijn niet per definitie slechter dan betaalde tools. Omdat er zoveel tools te verkrijgen zijn is deze lijst ver van compleet. Ik heb alleen die tools genoemd die ik zelf gebruik omdat ik die handig vind. De een hoeft daarmee niet gelijk beter te zijn dan de ander. Voorkeur speelt in de keuze van de tools ook een rol
Gratis google tool om je data in te verzamelen. Ook zijn hier diverse addons verkrijgbaar die koppelingen aanbieden naar bijvoorbeeld Google Analytics of Google Search Console
Met deze tool kan je url’s importeren van je website. Tot 500url’s is deze gratis te gebruiken.
Hier worden trends weer gegeven van een land.
Dit zijn de zoektermen waar mensen ook naar zoeken. Met andere woorden zoekopdrachten met zoekvolume op zit. Die kan je goed gebruiken om relevantie in de tekst mee aan te brengen.
Google zoekwoordplanner van Google Ads is een tool die los staat van je website. Google Search Console is een tool die zoekopdrachten koppelt aan jouw website. Welke zoekvolumes zijn er en welke zoekresultaten behaalt jouw website. Een hele belangrijke gratis tool.
Zoekwoordplanner van Google Ads is een gratis tool. Met deze tool kan je achterhalen welke zoekterm voor jou belangrijk is. Deze tool geeft veel informatie. Ook de mate van populariteit als het gaat om adverteren.
Voor mij is dit één van de meest complete SEO tool die er is. Veel tools kan je maar bepaalde onderdelen gebruiken maar deze tool dekt voor 85% de lading. Als SEO specialist maak ik hier elke dag gebruik van om de juiste informatie voor opdrachtgevers naar boven te halen.
Deze tool is betaald maar het is het dubbel en dwars waard.
Dit zijn voor mij de tools die je gebruikt om seo in het algemeen en een zoekwoordonderzoek in het bijzonder mee uit te voeren. Zoektermen, zoekresultaten, suggesties worden hier duidelijk. Maak er gebruik van en je zal stijgen met op die zoektermen die voor jouw belangrijk zijn.
Maar hoe ziet dat er nu uit in een Excel document en wat moet je doen om seo proof zoekwoorden toe te voegen aan jouw website.
Dit zijn 2 voorbeelden van een zoekwoorden onderzoek zoals hierboven geschreven. Elke onderdeel is een specifiek SEO onderdeel waarbij het achterhalen van zoektermen, zoekvolume, concurrentie centraal staan.
Met een zoekwoorden onderzoek als deze heb je zeer grondig onderzoek gedaan om te kijken hoe je zelf binnen de zoekmachine beter kan scoren. Dit is naast de andere 5 onderwerpen een heel belangrijk onderdeel binnen SEO
Doe je dit zelf? Pak het grondig aan maak slim gebruik van de tools en van Google Suggest. Vind die zoektermen die voor jouw zo belangrijk zijn.
Na dit zoekwoorden onderzoek kan je de volgende stap zetten in het SEO proces. Denk aan:
Maak gebruik van de zoektermen die je gevonden hebt. Verwerk die titels, categorieen en in pakkende teksten. Maak eventueel video s en je bent al snel je concurrenten aan het inhalen.
Zoekwoorden onderzoek is een heel belangrijk onderdeel binnen SEO. In de volgende onderdelen krijg je meer inzicht:
Er zijn veel gratis en betaalde tools te vinden om de data te verkrijgen denk daarbij aan Google trends, Google Suggest, Ahrefs, Google zoekwoordplanner.
Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen maar kom je er niet uit? Bel me gewoon op dan help ik je graag.
Als bonus omdat je al deze informatie hebt gelezen, geef ik hieronder een voorbeeld hoe je dit in de praktijk kan uitvoeren.
Als je de focus legt op SEO dan is zoekwoorden onderzoek een heel belangrijk onderdeel
Post: Venenlaan 110,
1623 RK Hoorn
Bezoek: De Dolfijn 20-22 Enkhuizen
Wilt je me direct spreken?
Bel me op: 06-24257009
Automated page speed optimizations for fast site performance