Wat is Conversie optimalisatie? (CRO) deel 1

Leesduur: 5 minuten
Zijn jullie al bezig met conversie optimalisatie? Het is een hot topic binnen veel bedrijven. Hoe kunnen we meer omzet uit de website halen. In 2 delen vertel ik je:

  • Wat is conversie optimalisatie? (Deel 1)
  • Hoe ziet een conversie optimalisatie programma eruit? (Deel 2)

Wat is conversie optimalisatie?

Om te beginnen bij het begin: “Wat is conversie optimalisatie?” Conversie optimalisatie betekent het verbeteren van die elementen van een website, die voor jullie bedrijf belangrijk zijn. Denk aan een online verkoop of sales lead.

Binnen conversies kunnen we een onderverdeling maken tussen macro conversie en micro conversie.

Wat is een macro conversie?

Macro conversies zijn de belangrijkste conversies van je website. Om bij het voorbeeld van schoenen te blijven, als je schoenen verkoopt dan is de online verkoop van schoenen een macro conversie

Wat is een micro conversie

Micro conversies zijn alle conversies die minder belangrijk zijn maar waar je toch indirect geld mee kan verdienen. Als we het voorbeeld van de online schoenen winkel nemen dan kan een aanmelding van nieuwsbrief abonnees een micro conversie zijn.

Het hangt er dus vanaf welke kpi’s je hebt als bedrijf om te bepalen welke conversies voor jullie belangrijk zijn.

Wat heb je nodig voor CRO op basis van A/B testen?

Allereerst een website waarbij je diensten of producten aanbiedt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je bezoekers hebt.

Als je 100 bezoekers per maand hebt, is het belangrijker om eerst te zorgen dat het aantal bezoekers groeit naar 3000, 4000 of zelfs 20.000 bezoekers per maand. je kan ook eerder beginnen met conversie optimalisatie, alleen ontbreekt het dan vaak aan genoeg conversies.

De reden is omdat het dan lastig is te bepalen of de resultaten van de test ook daadwerkelijk door de test komen. Of dat het bijvoorbeeld te maken heeft met seizoensinvloeden.

Als laatste punt heb je minimaal 1000 conversies per maand nodig. Dit mogen overigens ook micro conversies zijn zoals een klik naar een contactpagina.

Op het moment dat je niet aan bovengenoemde punten voldoet is A/B testen nog niet de juiste oplossing. De focus zou bijvoorbeeld eerder moeten liggen op het verkrijgen van meer bezoekers per maand.

Je biedt een product of dienst aan, er komen genoeg bezoekers en er zijn meer dan 1000 conversies. Het wordt tijd om te beginnen!!

De methode die ik gebruik hebben ik geleerd van één van de beste CRO bedrijven ter wereld. Online Dialogue. Zij zijn op het gebied van CRO de experts en hebben uitstekende resultaten behaald bij grote bedrijven als Ziggo, Cheaptickets en Van der Valk.

Aan de ene kant zijn er veel bedrijven die zitten met het vraagstuk: “Hoe krijg ik meer rendement uit mijn website?”.  En aan de andere kant is er binnen het aanbod nog veel onduidelijk. Dat staat garant voor teleurstelling. Met de bewezen methodiek van Online Dialogue gaat het niet om A/B testen maar om het gehele programma.

Welke onderdelen komen aan bod?

  • Data analyse
  • Consumentenpsychologie
  • Statistiek
  • UX design

Data analyse

Als je een website hebt, genereert die website data. Als de webanalyse programma goed is ingesteld vormt dit het fundament om te kunnen bouwen. Vanuit de abstracte data kan je veel kennis op doen wat je verder helpt in het leerproces; De bezoeker beter van dienst te zijn.

Consumentenpsychologie

Uit de data blijkt dat op bepaalde belangrijke punten op een website de bezoeker iets doet wat eigenlijk niet de bedoeling is. Bezoekers vullen bijvoorbeeld het formulier op de contactpagina niet in. Reden genoeg om die pagina te onderzoeken op filter gedrag, scroll gedrag, etc etc. Op basis van die gegevens kan er vanuit consumentenpsychologie hypotheses worden gesteld. Dit is tevens het moment om te kijken waar de oplossing zit, wat we kunnen testen.

conversie optimalisatie - focussing effect

Statistiek

Tegelijkertijd is het belangrijk om te bekijken of er genoeg ‘Power’ is. Zijn er genoeg conversies om te testen. Dit is misschien wel het meest belangrijke onderdeel want hier bepaal je of het nut heeft te beginnen met A/B testen.

En dit is voor veel bedrijven een valkuil. Alles klopt maar de ‘Power’ ontbreekt waardoor een test positief uitvalt maar na implementatie eigenlijk tegen valt.

UX design

Nadat de verbeterpunten duidelijk zijn geworden, de oplossingen zijn bedacht en er berekend is of er genoeg Power is komen we tot het laatste gedeelte van het proces. Hoe komt het eruit te zien. Dit is een spanningsveld tussen psychologie en UX design. Het hoeft namelijk niet de mooiste oplossing te worden maar wel de meest doeltreffende.

Tot slot

Concluderend heb je nu een beeld wat conversies zijn en wat het begrip conversie optimalisatie inhoudt. Daarnaast weet je nu dat heel belangrijk is dat je genoeg conversies hebt om te kunnen testen. Anders kan de 0/1 methode een oplossing kunnen zijn.

Tot slot, in deel 2 van conversie optimalisatie gaan dieper in op de methodiek

Benieuwd naar jullie mogelijkheden? Neem gerust contact op >