Mobile first index; Wat is de impact

Leesduur: 6 minuten

In dit blogbericht vertel ik je iets meer over de laatste aanpassingen van Google als het gaat om vindbaarheid. Sinds 26 maart 2018 is Google bezig de organische zoekresultaten aan te passen naar de mobile first index

In het oude systeem lag de nadruk van de ranking en indexering vooral op desktop computers. De afgelopen jaren is het gebruik van smartphone enorm gestegen. Zoveel, dat het ook consequenties had voor de aanvragen en aankopen via een website.

Op sommige website werden de teksten, foto’s of afbeeldingen niet goed weergeven. Het resultaat was merkbaar want:

  • De bezoeker kreeg niet te zien wat hij/zij verwachtte
  • De Adwords kosten stegen door een lagere kwaliteitsscore
  • De uiteindelijke conversie ging omlaag

Maar bovenal de algehele ervaring was slechter op websites waarvan de content niet geoptimaliseerd was voor mobiel. En Google was onderdeel van die slechte ervaring.

Vervolgens zagen ze uit de data dat geoptimaliseerde website/shops een beter rendement hadden. Dit kwam doordat gebruikers via een mobiel ook kochten via hun mobiel.

De volgende stap was dat Google micromoments toevoegde als onderdeel van de de klanttraject bestaande uit de Bekendheid, Aankoopbereidheid, Aankoop, Loyaliteit fases.

Door de bewustwording dat smartphones een belangrijk onderdeel zijn van het beslisproces was een logisch stap; Belonen wie zijn zaken goed voor elkaar heeft.

Dat doet Google door de website en webshop die goed leesbaar zijn op mobiel te belonen met een beter organisch resultaat.

mobile first index werking

mobile first index werking

Wat is de impact voor jouw website

Als je een website hebt die nog niet voldoet aan de mobile first index, dan is de kans groot dat je op termijn lager in de organische resultaten getoond zal gaan worden.

Wil je weten hoe jou website uit de test komt? Doe hier de mobile friendly test >>

Heb je echter een responsive website dan is er voor nu niet zo veel aan de hand. Echter…, uit deze stap blijkt dat mobiel meer en meer de focus krijgt. Uiteindelijk ligt het dus in de lijn der verwachting dat websites die specifiek gebouwd zijn voor mobiel beter worden geranked dan responsive websites.

Hiermee bedoel ik dat als je een website hebt die begint met m.mijnwebsite.nl, die gezien wordt als een apart domein voor mobiel. Op deze website kan je dus content weglaten of toevoegen zodat de site sneller inlaadt.

De relevantie stijgt daardoor en dat is één van de doelen van Google. De gebruiker content laten zien waar hij naar zoekt is en dat op een website die snel inlaadt.

Linkbuilding is één van de top SEO factoren en daarmee is een bijkomend voordeel dat door de toevoeging van een aparte mobiele website zorgt voor veel kwalitatieve linkjes en dus stijgt.

Tot slot nog een laatste tip: “Zorg vooral dat je goed vindbaar bent in Google Maps” Smartphones, zoekopdrachten en Google Maps worden steeds meer met elkaar verbonden.

Dit lijkt me reden genoeg om dit mee te nemen in je online strategie voor de komende 5 jaar.

Misschien heb je vragen of jouw online strategie goed aansluit met de online ontwikkelingen? Laat het ons weten >>

Wellicht ook interssant