Wat houdt klantgedreven digital marketing in?

Leesduur: 3 minuten

Concreet houdt klantgedreven digital marketing in dat op basis van gedrag van uw bezoekers, keuzes worden gemaakt. Daarmee vergroot u de ervaring van uw klant.

De smartphone en tablet hebben de afgelopen 10 jaar een enorme groei doorgemaakt. Als we bijvoorbeeld een restaurant zoeken hebben we soms wel 5 of 6 manieren om dat te doen. Daarnaast hangt het ook af op welk moment u dat doet.

Voorbeeld 1: U gaat volgende week met vrienden een hapje eten en u wilt alvast een reserving maken bij een restaurant. Het is heel goed mogelijk dat u daar een computer of tablet voor gebruikt.

Voorbeeld 2: U zit met vrienden op de bank en jullie besluiten om toch maar een vorkje te prikken in de stad. De kans is groot dat u zoekt op Google naar restaurants in de buurt. De kans is groot dat daarvoor één of meerdere smartphones worden gebruikt.

Dit zijn 2 voorbeelden waarbij de intentie om actie te ondernemen van elkaar verschillen en het is de bedoeling dat in beide voorbeelden u goed vindbaar bent.

Het is goed om te weten dat…?

Omdat alles meetbaar is binnen het internet kunnen we dus heel goed aangeven in welke producten of diensten uw bezoekers geinteresseerd in zijn. Op basis van die gegevens kunt u de bezoeker nog beter van dienst zijn door bijvoorbeeld een actie te bedenken met die specifieke producten.
Om op deze manier te kunnen werken is het belangrijk te weten dat:

  • Er goede manieren zijn om het gedrag van uw bezoekers te meten. (met bijv tools als Google Analytics.)
  • Eigen meningen niet meer tellen (ego’s dienen aan de kant te worden geschoven en laat de data spreken)
  • Er exact kan worden aangegeven hoeveel winst u verkrijgt uit uw online omzet.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Ik zou me kunnen voorstellen dat na het lezen van het bovenstaande u denkt: “Leuke theorie maar hoe ziet dit er in de praktijk?”
Klantgedreven Digitale Marketing is niet iets wat ik zelf heb bedacht maar het is een resultaat van het volgen van opleidingen bij Google, meer dan 10 jaar ervaring in digital marketing en conversie ratio optimalisatie. Het bewijst zich keer op keer dat als u de bezoeker/klant centraal stelt en op basis van die gegevens keuzes maakt, u de bezoeker beter begrijpt. Op die manier kunt u dus veel beter inspelen op de wensen van uw klant met als resultaat dat:

  1. Uw klant beter wordt geholpen.
  2. Het aantal klanten groeit.
  3. Uw omzet stijgt.

Om het overzichtelijk te maken hebben we dit in 3 stappen onderverdeeld.
Stap 1: Opzet van een meetplan, inrichten van de software en opzetten van juiste rapportages.
Stap 2: Onderzoek naar gedrag van de bezoeker en inzicht krijgen in de Customers Journey.
Stap 3: Optimalisatie van Adwords Campagnes, het vergroten van de vindbaarheid van uw website en het verhogen van de aanvragen op uw website.

Nog niet helemaal overtuigd? Lees hier meer over ons bewijs dat het werkt! >>

  

Heeft u deze stappen allemaal nodig?

Ja, dat heeft u zeker. In de loop der tijd hebben we heel veel Google Analytics accounts voorbij zien komen. De keren dat bijvoorbeeld in een grote organisatie het interne verkeer wordt meegerekend in de resultaten is zeker 75%. Dit verkeer hoort niet te worden geteld maar het gebeurt toch.
Vandaar dat we zeggen dat we vanaf stap 1 alles willen doornemen om eventueel aan te passen.

Naast het (her)inrichten van bijvoorbeeld Google Analytics, is het een must om eerst een meetplan samen te stellen. Zonder dit meetplan gaan we niet van start. Een meetplan is een plan waarin doelstellingen, key performance indicators (KPI’s), targets en manier van meten wordt bepaald.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Neem hier contact met ons op >>

Wellicht ook interssant