Hoeveel kost adverteren met Google Adwords?

Leesduur: 8 minuten

Na mijn laatste blogpost over hoe je website bovenaan in Google kan krijgen, wil ik het deze keer hebben over hoeveel kost adverteren met Google Adwords?

We spreken geregeld bedrijven die een slechte ervaringen hebben gehad met het uitbesteden van Google Adwords. Dat is heel vervelend maar laat u daardoor niet uit het veld slaan.

Er zijn daarentegen ook veel goede Adwords specialisten die het als een sport zien om zo veel mogelijk rendement voor u te behalen.

Na het lezen van dit blogbericht weet u meer over:

  • De verschillende online doelen
  • De 4 fases van een klanttraject
  • De verwachte kosten van Google Adwords

Voorafgaand aan de kosten de 4 fases van het klanttraject

Voordat we verder ingaan op de kosten van Google Adwords, is het goed om een tweetal dingen te weten.

  • Doel van adverteren
  • De 4 fases van het klanttraject

Doel van adverteren

Een veelgestelde vraag van bedrijven die overwegen te gaan adverteren is: “Hoeveel kost het om met Google Adwords te adverteren.” Een belangrijke factor op het antwoord op deze vraag is: “Wat is uw doel van het adverteren?”

Hieronder een aantal voorbeelden van een 3tal doelen.

TypeOmschrijving DoelVerwacht
Return On Investment
BrandingNaamsbekendheid
bedrijf vergroten
ROI laag omdat het doel naamsbekendheid vergroten is
LeadgeneratieAanvragen vanuit uw websiteROI hoog – Afhankelijk van accountmanager.
VerkoopVerkoop van productenROI hoog -door directe verkoop in bijvoorbeeld een webshop

Het is dus belangrijk om te weten wat het doel is om te beginnen met Google Adwords.

De 4 fases van het klanttraject

Een tweede belangrijke factor wat daarop aansluit is het klanttraject. Onze focus ligt altijd eerst op het verkrijgen van rendement uit uw website. Dit gebeurt in de vorm van lead generatie en verkoop.

Om dit overzichtelijk te maken hanteert Online Doelen de 4 fases van het klanttraject. (Dit klanttraject is ontwikkeld door Avinash Kausnik, Digital Marketing Evangelist bij Google).

De strategie is dus om eerst rendement te verkrijgen uit fase 2 en 3. Vervolgens worden fase 1 en 4 gebruikt voor naamsbekendheid en herhaal aankopen.

 Ingewikkeld? Nee hoor helemaal niet. We laten advertenties zien aan klanten op basis van in welke fase de klant zich bevinden. Op die manier krijgt de klant altijd advertenties te zien die aansluit op de wens.

Een klanttraject ziet er als volgt uit:

4 fases van een klanttraject

4 fases van een klanttraject

Meer weten over uw klanttraject? Neem hier contact op, we leggen het u graag uit! >>

Hoeveel kost adverteren met Google Adwords?

Als we de vraag opnieuw stellen: “Hoeveel kost adverteren met Google Adwords” dan is het eenvoudige antwoord: “Dat bepaalt u zelf”.

Als we een stapje verder gaan dan willen we ook kijken naar rendement.

Iedere gezonde ondernemer die investeert, wil rendement of een ROI (Return On Investment).  Als u bijvoorbeeld € 1,- investeert dan wilt u dat voor € 1,50 verkopen en als het even kan € 2,00.

Een goede Adwords specialist kijkt dus verder dan alleen het aantal kliks naar uw website.

Wanneer u start met adverteren dient uw Google Adwords specialist te kijken naar rendement. Op die manier wordt uw budget optimaal benut.

Zijn de kosten vooraf te bepalen?

Het is natuurlijk mogelijk om een vast bedrag af te spreken. Dit gaan we vervolgens gebruiken om de advertenties mee te betalen. Maar of dit het juiste bedrag is, blijft op dat moment nog een vraag.

Omdat we dus nog niet weten hoeveel het daadwerkelijk gaat kosten en we toch ergens vanuit moeten gaan, hanteren we een dagbudget van € 20,-.

Hoe komt deze € 20,- tot stand?

Deze € 20,- is op de eerste plaats gebaseerd op de kosten voor het klikken op uw advertentie.

Als tweede de hoeveelheid kliks die nodig zijn om een lead te krijgen.

En als laatste het vertonen van banners (Display campagne). Met deze strategie plaatsen we banners op andere sites zoals bijvoorbeeld youtube.nl, buienradar.nl of nu.nl.

85% van het internetgebruikers kan hiermee bereikt worden.

Met een dagbudget van € 20,- kunnen we ons zowel richten op de naamsbekendheid, als het verkrijgen van aanvragen of verkopen.

Met de volgende variabelen dient u rekening te houden:

  • 90% van de nieuwe bezoekers uw website verlaten zonder iets te doen.
  • Wat zijn de kosten per klik op belangrijke zoekwoorden (de concurrentie)
  • Hoeveel kliks zijn er nodig om een aanvraag te krijgen.

Wat weten we wel?

Door onze jarenlange ervaring als Google Adwords specialist weten we dat het gemiddeld 3 maanden duurt voordat een Adwords account goed staat.

Waarom duurt dit 3 maanden?

  1. De eerste maand is puur data verzamelen.
  2. In de tweede maand gaan we vervolgens zoekwoorden, advertenties en de webpagina’s optimaliseren.
  3. En in de derde maand worden deze aangescherpt door de bezoekerstijden en het gebruik van smartphones, tablets en computers mee te nemen.

Als de conversie vanuit Google Adwords loopt, gaan we verder met conversie optimalisatie vanuit andere kanalen zoals Organic of Direct.

Waarom? De resultaten van Google Adwords zijn ook afhankelijk van hoe de prestaties zijn van andere webpagina’s.

Weten hoe het andere bedrijven verging? Bekijk hier het bewijs van onze aanpak! >>

Terug naar de kosten

Als we op basis van een gemiddeld dagbudget van € 20,- voor een periode van 3 maanden een kostenoverzicht maken dan komen we tot de volgende bedragen.

€ 20,- * 30,4 dagen = € 608,-

€ 608,- * 3 maanden = € 1824,-

Uw totaal geschatte investering is dus voor de eerste 3 maanden € 1824,-

Wat koopt u voor die € 1824,- in 3 maanden?

Om hier een antwoord op te krijgen gaan we uit van een kost per klik van 0,56. Dat komt neer op € 1824,- / € 0,56 = 3257 extra geïnteresseerde bezoekers. En dan heb ik nog niet over het winkelend publiek.Bezoekers die de winkel eerder vinden

Nu we dit weten kunnen we ook een schatting maken over het aantal conversies. Een gemiddeld conversie percentage ligt rond de 2-5%.

In onze berekening gaan we uit van een veel minder positief scenario van een 0,4%. Dit maakt het aantal conversies 130,2.

De volgende stap is te onderzoeken hoeveel procent van de leads ook iets kopen en wat de waarde is van die verkoop.

Op die manier weet u tot op de cent nauwkeurig hoeveel online marketing in het algemeen en Google Adwords in het bijzonder u oplevert.

Conclusiekosten-adverteren-google-adwords-proffessor-doelen

Google Adwords is een hele goede manier om uw product beter onder de aandacht te brengen bij uw doelgroep. Daarnaast is Google Adwords een prima kanaal om de naamsbekendheid van uw product of bedrijf te vergroten.

Verder kunnen we stellen dat Adwords een strategie voor de lange termijn is. Omdat nog niet bekent is welk zoekwoord, advertentie of campagne het beste zal presteren of welke aandacht nodig heeft.

Uiteindelijk baseren we ons op de resultaten waarmee we uw lopende campagnes gaan optimaliseren.

Vanwege bovengenoemde punten in combinatie met of uw concurrentie ook adverteert, kunnen we stellen dat bij een dagbudget van € 20,- de kans op rendement het grootste is.

Een ruwe schatting is dat u met dit bedrag rond de 3257 kliks naar uw website krijgt.

Omdat we ons niet alleen focussen op kliks maar ook op rendement is ons streven om te starten met een conversie percentage van 0,4%. (gem tussen 0,5% en  7%) Dit houdt in dat het doel is 130,2 aanvragen uit uw website.

Het blijft dus een schatting wat betekent dat het meer maar ook minder kan zijn. Afhankelijk van onder andere:

  • Het product of dienst
  • De kosten per klik (De concurrentie)
  • Hoeveel kliks er nodig zijn voor een aanvraag.

Aan u nu de vraag of dit reden genoeg is om te starten met Google Adwords.

Wilt u starten met Google Adwords? Neem hier contact met ons op! >>

Wellicht ook interssant