Bovenaan in Google
In dit artikel leg ik je uit op welke manieren je bovenaan in Google kan komen. Daarnaast geef ik nog 5 tips waarmee je zelf aan de slag kan gaan.
In dit artikel leg ik je uit op welke manieren je bovenaan in Google kan komen. Daarnaast geef ik nog 5 tips waarmee je zelf aan de slag kan gaan.
Lees duur: 10 minuten.
Leuk dat je dit artikel hebt gevonden. Je bent hier gekomen omdat je wil weten hoe jouw website bovenaan in Google kan komen. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te bereiken. De vraag is waar voor je kiest, korte termijn, lange termijn of een mix van deze twee.
Voordat we verder gaan is het goed om uit te leggen welke manieren ik ga bespreken:
Als extra bonus geef ik een aantal tools in handen waarmee je zelf al heel wat kan doen.
Om je website bovenaan in de zoekresultaten te krijgen, is het eerst van belang om te weten wat er wordt getoond in de Google zoekmachine, de zogenaamde ‘zoekresultaten’.
Deze zoekresultaten zijn onder te verdelen in 2 types (zie afbeelding)
Nadat je een zoekopdracht doet in Google worden er in 99% van de gevallen advertenties bovenaan de pagina getoond.
Bedrijven betalen voor deze advertenties aan Google op het moment dat je erop klikt. De prijs van een klik op de advertentie hangt af van wat de Google veiling aangeeft als prijs in combinatie met wat het bedrijf wil betalen voor een klik
Onder de Google advertenties worden de websites getoond zonder advertenties. Deze resultaten worden ook wel organische zoekresultaten genoemd.
Om gevonden te worden in Google moet de website aan een aantal dingen voldoen.
Deze 3 dingen zijn van belang om je website te laten ranken in een zoekmachine. Ook dient de website aangemeld te zijn zodat als Google langskomt met een crawler, de toestemming heeft om je website mee te nemen.
Als de bovenstaande dingen je hoofdpijn bezorgen en heb je het idee dat een SEO Specialist misschien iets voor jou is?
Lees hier meer over de volgend onderwerpen:
Een goede SEO specialist kan heel waardevol zijn voor een bedrijf. Maar hoe werkt het dan….?
Als we spreken over organische zoekresultaten of Google advertenties dan spreken van 2 van de 7 online kanalen waar een bezoeker uit vandaan kan komen.
Het grote verschil tussen de Google Ads en SEO is tijd en positie binnen de zoekresultaten. De eerste 4 plaatsen zijn zoals je eerder hebt kunnen lezen Google advertenties.
Naast de positie in de zoekresultaten is er de factor tijd. Voordat je mooie resultaten ziet uit zoekmachine optimalisatie, gaat er een periode overheen. Het is dus een lange termijn investering. Het duurt gemiddeld 3 tot 4 maanden voordat Google je website op de juiste manier heeft gerankt.
Met een programma als Google Search Console kan je controleren hoe uw website wordt gevonden in de Google en waar je op gevonden wordt.
Daarmee is het grootste verschil tussen SEO en SEA wel genoemd. Ze gaan ook vaak hand in hand, gelijk met elkaar op. Dit komt omdat de naamsbekendheid groeit en er meer zoekopdrachten zullen worden gedaan.
Als je boven aan in Google wilt komen, kan je kiezen voor Ads en SEO resultaten.
Laten we beide eens verder onder de loep nemen.
Als je bijvoorbeeld kijk naar het zoekwoord ‘online marketing bureau hoorn’ dan zie je dat we daarmee boven aan staan in de SEO resultaten maar er kunnen wel advertenties boven staan.
We kunnen concluderen dat we boven aan de SEO rankings staan. Boven aan in Google wil dus zeggen:
Als een website wil laten ranken heb je dus 3 factoren nodig:
Zoekmachine optimalisatie is een belangrijk onderdeel als het gaat om de juiste bezoeker naar je website te krijgen die ook wat gaat doen.
Vindbaarheid in Google met de juiste zoekwoorden naar de juiste producten of diensten is zeker in deze tijd enorm belangrijk. Veel socialmedia kanalen zijn vluchtig en de content is met een uur verdwenen uit de feed.
Bij zoekmachine optimalisatie blijft de data bestaan en de content kan na verloop van tijd aangepast worden. Het grote voordeel is dat mensen zelf een zoekopdracht plaatsen dus de intentie is heel anders. Met andere woorden SEO loont zeker op de langere termijn.
Als je website wordt geranked dan wil vervolgens deze rankings verbeteren. Waar begin je mee?
Het SEO proces kent 5 onderdelen:
Met Technische SEO kijk je naar de bouw van de website en de url’s. Denk daarbij aan:
Met zoekwoord onderzoek ga je zoekwoorden zoeken bij de dienst of product dat je aanbiedt. Daarnaast kijk je naar hoe je relevantie aan de pagina toe kan voegen met behulp van secundaire zoekwoorden. Met die zoekwoord onderzoek breng je ook de intentie van het zoekwoord in kaart en koppel je dat aan het sales proces.
On Page Optimalisaties zijn verbeteringen die je aanbrengt op de pagina zelf. Denk daarbij aan:
Met Content management ga je op basis van bestaande pagina’s en nieuwe pagina’s content creeren wat past bij het zoekwoord. Daarnaast ga je kijken welk pagina’s goed ranken bij concurrenten en welke zoekwoorden daar bij passen om vervolgens deze content te verbeteren zodat je boven je concurrenten uit komt.
Als alle bovengenoemde punten goed staan kan je beginnen met linkbuilding. Pagina’s voorzien van linkjes van andere relevante websites met een hoge domein rating.
Je kan natuurlijk zelf al heel veel doen om goed gevonden te worden en je site hoger in de rankings te krijgen. Hieronder vind je 5 tips + bijbehorende tools.
Als je al een website hebt begin dan met het opzoeken van bestaande pagina’s en onderzoek hoe je pagina gevonden wordt. Is dit met het juiste zoekwoord of moet dat een andere zijn. Doe dat met al je pagina’s die voor jou belangrijk zijn.
Zet de uitkomsten vervolgens in een Excel of Google Sheet document.
Als je pagina’s heb die niet goed geranked worden noteer die dan ook en zet daar zoekwoord bij dat bij de pagina hoort.
Tool: Ubersuggest
Met deze zoekwoordlijst heb je een mooi overzicht van pagina’s die verbetert kunnen worden. Nu kan je vervolgens op de pagina zelf verbeteringen aanbrengen. Bij on page verbeteringen ligt de focus op:
Zorg dat je de zoekwoorden verwerkt in deze onderdelen. Zo geef je de zoekmachine te kennen dat dit de onderwerpen zijn die besproken worden.
Een groot gedeelte van de website zijn gebouwd in WordPress. De plugin van Yoast is een uitstekende plugin om deze onderdelen aan te pakken.
Tool: Yoast WordPress plugin
Nu we bezig zijn op de pagina is het goed om gelijk de tekst aan te pakken. Met Yoast kun je ook kijken naar de leesbaarheid van de pagina, zoekwoord dichtheid en aantal woorden.
Daarnaast is het goed om bij concurrenten na te gaan hoeveel woorden zij gebruiken op de specifieke pagina. Deze pagina zoek je vervolgens op in de zoekwoord dichtheid tool van SEO Book. Met deze tool kan je achterhalen hoeveel woorden er op de website van de concurentie wordt gebruikt. Jij wil natuurlijk meer relevante content aanbieden zodat je de bezoeker nog beter kan informeren.
Tool: Zoekwoord dichtheid van SEObook
Vervolgens werk je de aandachtspunten van Yoast verder af zodat het bolletje op groen komt te staan. Perfect! Het is je gelukt om een pagina SEO vriendelijk af te ronden. Gefeliciteerd!!
Ik hoor je denken…..Yes, dat was het dan het is goed zo. Maar….
Het klinkt misschien heel spannend, een eigen video toevoegen en dat is het ook. Maar hoe rijker de relevante content is hoe beter.
Als je een filmpje wilt maken dan kan dat in de meeste gevallen heel goed met je smartphone. De camera’s hebben een dusdanige kwaliteit dat je Full HD een film kan schieten.
Dat filmpje kan je vervolgens ook nog eens op Youtube zetten. Zo snijdt het mes aan 2 kanten.
Het is goed om de bezoeker kennis te laten maken met de mensen achter de website en daar leent video zich uitstekend voor. Het is misschien even een stap….maar het werkt.
Nadat je dit hebt gedaan ben je er bijna. Het wordt nu tijd om je geweldige pagina vol met relevante informatie te promoten….. Linkbuilding dus.
Linkbuilding is een belangrijk SEO onderdeel dus het aantal linkjes dat naar jou wijst is heel belangrijk. Om dit zelf te doen blijft een lastig onderdeel want de kwaliteit van de site is ook erg belangrijk.
Wat je zelf kan doen is je netwerk in zetten door ze te vragen of ze een link willen plaatsen op hun website. Veelal zijn je relaties op één of andere manier relevant voor jou business maak daar gebruik van en vraag ze een linkje te plaatsen.
Als de bovenstaande dingen je hoofdpijn bezorgen dan zou je er ook voor kunnen kiezen om je SEO uit te besteden. SEO uitbesteden heeft meerdere voordelen ten opzichte van het zelf doen.
Bij een SEO bedrijf gaan de bovenstaande punten nog verder worden uitgewerkt. Denk daarbij aan:
Om je een goed beeld te geven van hoe advertenties worden gerangschikt voordat ze zichtbaar zijn bekijk het onderstaande filmpje.(2.28 minuten)
Zoals ik al eerder zei: “Het is onmogelijk om altijd bovenaan te staan in de Google zoekresultaten met je website”
Ook hier is weer een mooie proces te maken van je Google Ads campagne:
Bij de opzet van een Google Ads campagne ga je doormiddel van zoekwoord onderzoek, zoekwoorden vinden met zoekvolume en een lage kosten per klik. Daar maak je vervolgens een campagne mee aan met bijbehorende adgroups, ad teksten, etc
1 a 2 keer per week monitor je de campagnes en kijk je waar je de campagne kan verbeteren op budget, kwaliteitscore, verloren vertoningspercentages, concurrentie.
Deze bevindingen verwerk je in de campagne of je stelt een a/b test in om het gewenste resultaat te meten. Je zoek naar termen die wel belangrijk zijn voor je account maar nog niet toegevoegd zijn, om deze vervolgens in een campagne te verwerken.
Je website bovenaan in Google kan je doen met 2 opties:
Met beide opties kan je gerichte bezoekers naar je site krijgen. Het verschil zit hem vooral in de factor tijd. Ads staan snel live terwijl SEO gemiddeld 3 maanden duurt voordat het goed is opgenomen in de zoekmachine.
Het zijn 2 verschillende disciplines waar kennis voor nodig is om het uit te voeren. Je kan een hoop zelf al doen maar wil je echt scoren dan zal je kennis moeten halen. Dan wel via een SEO of SEA cursus dan wel een SEO specialist of SEA specialist inhuren.
Post: Venenlaan 110,
1623 RK Hoorn
Bezoek: De Dolfijn 20-22 Enkhuizen
Wilt je me direct spreken?
Bel me op: 06-24257009
Automated page speed optimizations for fast site performance