Hoe komt mijn website bovenaan in Google?

Lees duur: 7 minuten.

Dit is ‘ by far’ de vraag die mij het meest wordt gesteld en ook op feestjes valt me op dat het een hot topic is.
Op die momenten merk ik dat er veel onduidelijk is over dit onderwerp. Er is al veel geschreven over het onderwerp hoe komt mijn website bovenaan in Google, maar naar mijn mening is die informatie vaak niet duidelijk. Tijd dus om die onduidelijkheid weg te nemen!

Laat ik beginnen met uit te leggen wat het verschil is tussen:

  1. De Google advertenties
  2. De zoekresultaten die daar onder staan (organische zoekresultaten)

Als extra bonus geef ik u een aantal tools in handen waarmee u op een slimme manier meer inzicht in uw website krijgt.

Wat zien we als we zoeken met de Google zoekmachine?

Om uw website bovenaan in de zoekresultaten te krijgen, is het eerst van belang om te weten wat er wordt getoond in de Google zoekmachine, de zogenaamde ‘zoekresultaten’.

Deze zoekresultaten zijn onder te verdelen in 2 types (zie afbeelding)

  • Google advertenties
  • Organische zoekresultaten

hoe komt mijn website bovenaan in google

Advertenties

Nadat u een zoekopdracht heeft gedaan worden er in 99% van de gevallen bovenaan de pagina advertenties getoond.

Bedrijven betalen voor deze advertenties aan Google op het moment dat u er op klikt. De prijs van een klik op de advertentie hangt af van wat een bedrijf bereid is te betalen. U kunt advertenties herkennen doordat er ‘Ad’ voor staat.

Organisch

Onder de Google advertenties worden de websites getoond zonder advertenties. Deze resultaten worden ook wel organische zoekresultaten genoemd. Er wordt ook wel gezegd dat dit ‘gratis’ bezoekers zijn (die mening deel ik overigens niet!).

Om organisch gevonden te worden, is het belangrijk dat de teksten op uw website aan een aantal criteria voldoen:

  • de teksten zijn pakkend
  • de teksten bevatten de juiste zoekwoorden
  • de teksten zijn relevant voor het onderwerp waar u over schrijft
  • de teksten zijn goed leesbaar
  • de teksten sporen de lezer aan actie te ondernemen

Er wordt om die reden ook veel gebruik gemaakt van de creatieve pen van tekstschrijvers. Deze zogenaamde ‘content schrijvers’ zijn niet alleen de Nederlandse taal machtig, maar hebben ook de skills om teksten te schrijven die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines.

Om aan de 5 genoemde criteria te kunnen voldoen is dus een investering nodig. Dit is dan ook de reden dat ik de mening van gratis clicks niet deel.

Wat is het verschil tussen organisch en advertenties?

Als we spreken over organische zoekresultaten of Google advertenties dan spreken van 2 van de 7 online kanalen waar een bezoeker uit vandaan kan komen. Het grote verschil tussen de 2 is tijd en positie binnen de zoekresultaten. De eerste 4 plaatsen zijn zoals u eerder heeft kunnen lezen Google advertenties.

Naast de positie in de zoekresultaten is er de factor tijd. Voordat u mooie resultaten ziet uit uw organische verkeer, gaat er een periode overheen. Het is dus een lange termijn investering. Het duurt gemiddeld 3 tot 4 maanden voordat Google uw website op de juiste manier heeft gerankt. U kunt bijvoorbeeld met een programma als Google Search Console controleren hoe uw website wordt gevonden in de Google zoekmachine.

Organische verkeer is een belangrijk online kanaal want u krijgt er over het algemeen hele relevante bezoekers door, die ook echt iets willen.

Google Advertenties worden daarentegen veel sneller gevonden. Als de advertenties aan alle eisen voldoen staan de advertenties na een aantal uur online. De kans dat ze dezelfde dag worden getoond is groot. Het is een snelle manier om een groot geïnteresseerd publiek naar uw site te krijgen.

Daarmee is het grootste verschil tussen organisch en google advertenties wel genoemd. Ze gaan ook vaak hand in hand gelijk met elkaar op. Dit komt omdat de naamsbekendheid groeit en er meer zoekopdrachten zullen worden gedaan.

Zoekt u meer dan alleen een Google Ads specialist? Neem hier contact met ons op >>

Hoe komt uw website bovenaan in Google?

Eigenlijk is het onmogelijk om altijd bovenaan in Google te staan. Ik hoor u denken maar hoezo…. veel bedrijven beloven het!

Klopt inderdaad maar eigenlijk kan het helemaal niet. Ik ga u proberen uit te leggen waarom dit niet kan.

De voornaamste reden waarom het onmogelijk is om altijd bovenaan in Google te staan komt omdat Google Advertenties werken als een veiling.

Hoe werkt een Google Ads Veiling

Elke keer als er iemand een zoekopdracht plaatst met de Google zoekmachine wordt er een veiling gestart. Omdat beelden veel meer zeggen dan woorden weet u na het zien van dit filmpje precies hoe het werkt.(2.28 minuten)

Zoals ik al eerder zei: “Het is onmogelijk om altijd bovenaan te staan in de Google zoekresultaten met uw website”

Wat wel kan is op basis van de onderwerpen die voor u belangrijk zijn de vindbaarheid vergroten. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van advertenties die altijd in de eerste 4 posities van de zoekresultaten voorkomen.

Online Doelen doet dit met behulp van een meetplan. In een eerder blog bericht hebben we deze werkwijze uitgelegd.

Benieuwd naar wat een meetplan inhoud? Lees hier verder >>

Heeft u het gelezen…?  Dan weet u nu dat u met een meetplan antwoord krijgt op de volgende vragen:

  • waarom bestaat uw bedrijf
  • wat zijn de online doelen van uw website
  • hoe wij dat voor u gaan realiseren
  • hoeveel we dat verwachten te gaan doen
  • hoe we dat gaan meten en inzichtelijk maken

Advertenties

De kosten om goed vindbaar te zijn in Google variëren. Het is afhankelijk van wat u bereid bent om te betalen per klik.

Daarnaast is het belangrijk dat aan alle vereiste (kwaliteitsscore) wordt voldaan. Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe minder u betaald en hoe hoger u staat.

Door onze jarenlange Ads ervaring kunnen we stellen dat bij een minimaal budget van € 20,- per dag u optimaal zichtbaar bent. Het is belangrijk om te weten dat Ads het beste werkt als u het een langere periode gebruikt. Mensen kunnen dan ook wennen dat u online zichtbaar bent.

Na een periode van 3 maanden staat uw account goed. Er is dan genoeg data verzameld en uw account is dan geoptimaliseerd. Na deze optimalisaties kunt u ook de eerste conversies verwachten. Vooraf gouden bergen beloven doen we niet maar u krijgt wel kwalitatief uitstekende campagnes en we laten de data voor zich spreken.

Concluderend kunt u met Ads dus uitgaan van de volgende investering voordat er een aanvraag wordt gedaan.
€20,- * 30,4 dagen = € 608,- per maand
Looptijd = 3 maanden 3 maanden

Totale investering over 3 maanden: € 1824,-

Het is dus heel belangrijk om te weten hoeveel aanvragen er nodig zijn om winstgevend te zijn. Anders gezegd het is heel belangrijk om de juiste ROI te vinden zodat adverteren met Ads winstgevend wordt. Wees gerust we hebben al vele Adwords accounts ingericht en geoptimaliseerd met altijd tevreden klanten.

Meer aanvragen met Google Ads? Neem contact met ons op >>

Organisch

Nu weet u dus waarom het onmogelijk is om bovenaan google te komen met uw organische zoekresultaten. Simpelweg omdat de eerste 4 posities gevuld zijn met Google Advertenties. Het streven is om gelijk onder de advertenties te staan.

Allereerst maken we een meetplan. Op basis van het meetplan gaan we onderzoeken welke pagina’s voor u heel belangrijk zijn daarnaast gaan we uitzoeken welke zoekwoorden belangrijk zijn. Het doel is dan om met die belangrijke pagina’s op positie 1 tot en met 3 te komen in de Google zoekresultaten.

Op die manier krijgt u gerichte en geïnteresseerde bezoekers naar uw website. De kans op een aanvraag neemt alleen maar toe omdat de relevantie goed is. De bezoekers heeft een vraag en daar krijgt hij op uw website een antwoord op daarmee is de klant tevreden. En nu is de klant ook bereid om in contact te komen met uw bedrijf.

Heeft u bijvoorbeeld een website gemaakt in WordPress dan is de plugin Yoast aan te raden. Hier wordt duidelijk uitgelegd hoe u de technische aspecten om gevonden te worden kunt uitvoeren.

Snelheid en mobiliteit van uw website

Als laatste wil ik het graag over de snelheid en mobiliteit van uw website willen hebben. Bij zowel de organische als de Google advertenties is de snelheid van uw website erg belangrijk.

De snelheid van uw website

De snelheid van uw website zorgt er namelijk voor dat de bezoeker niet geïrriteerd raakt doordat de website langzaam inlaadt. Ik heb sites gezien waarbij de aanvragen met 6% stegen omdat de site sneller was geworden. En de data liegt nooit……

Wij werken, als het gaat om WordPress of Magento sites, altijd samen met Hipex. Omdat ze altijd de snelste zijn tegen lagere kosten.

Meer lezen over uitstekende hosting? Lees meer op Hipex.io >>

Er zijn verschillende manier om te achterhalen of uw website voldoet:
Google PageSpeed
Pingdom

De snelheid van uw site is een belangrijke factor of bezoekers terug komen. Terugkerende bezoekers zijn enorm belangrijk zeker als u weet dat een bezoeker 3 tot 4 keer op uw website komt voordat hij een aanvraag doet. Dus zorg voor een snelle website met betrouwbare hosting!

De mobiliteit van uw website

U wordt hoger in de zoekresultaten getoond als u website geoptimaliseerd is voor bezoekers die een smartphone of tablet gebruiken.
4 op de 5 Nederlanders zijn in het bezit van een smartphone. Dat betekent dat er naast een computer ook op andere manieren gebruik wordt gemaakt van uw website.

De verwachting is dat uiteindelijk steeds minder mensen een computer zullen gebruiken en steeds meer mensen grijpen naar hun smartphone. Google heeft deze trend ook gezien en zet daarom flink in op het gebruik van smartphones.

Als u wilt weten of uw website al geschikt is voor mobiel dan kunt u hier de link vinden. test my website with google

Conclusie

Met de laatste ontwikkelen op het gebied van gebruikers die steeds vaker hun smartphone gebruiken, zal het steeds belangrijker worden dat er meer de focus wordt gelegd op deze groep gebruikers

Het is niet mogelijk om altijd met uw gehele website boven aan in google te komen. Wat wel mogelijk is dat u goed vindbaar bent met specifieke webpagina’s die voor u belangrijk zijn. Hierdoor stijgt uw naamsbekendheid en krijgt u meer gerichte bezoekers op uw website.

Zowel investeren in het organisch goed vindbaar maken van uw website als bezoekers naar uw website krijgen doormiddel van advertenties loont. We helpen u graag verder om dit voor u in orde te maken.

Ik hoop dat het met dit artikel het wat duidelijker is geworden hoe de Google zoekmachine werkt en als er vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Wilt u meer weten over beter vindbaar zijn in Google? Neem contact met ons op dan bespreken we de mogelijkheden >>

Wellicht ook interssant