Google Ads Specialist nodig?

Leesduur: 6 minuten
Een Google Ads Specialist zorgt voor

  • Naamsbekendheid,
  • Meer leads
  • Meer Omzet

Naast het vergroten van het aantal kwalitatieve bezoekers, is het verhogen van het aantal leads door conversie optimalisatie ook belangrijk.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentie programma van Google. 90% van de zoekopdrachten, die worden gedaan in Nederland, verlopen via Google. Het is voor een bedrijf als die van jullie erg belangrijk op het juiste moment met de juiste boodschap aanwezig te zijn. In een eerdere blogpost heb ik een filmpje laten zien over micro-moments.

Met Google Ads kan je advertenties tonen op de momenten dat een potentiële klant aan het zoeken is naar producten en/ of diensten die jullie aanbieden. Deze advertenties zijn zichtbaar op de computer, smartphone of tablet.

Waar kan je Google Ads voor gebruiken?

Omdat Google Ads voor verschillende marketingdoelen gebruikt kan worden is het belangrijk eerst vast te stellen wat de bedrijfsdoelen zijn. Voorbeelden van bedrijfsdoelen zouden kunnen zijn:

  • Acties uitvoeren op jullie websites (lees lead aanvraag of online verkoop)
  • Jullie winkel bezoek vergroten
  • Jullie bedrijf bellen
  • Jullie app installeren

Door vooraf goed na te denken wat het doel is, kan je heel gericht de campagnes inrichten.

Uit recent onderzoek is gebleken dat 96% van de online bezoekers die voor de eerste keer op een website komt informatie zoekt. Het percentage aanvragen schiet omhoog op het moment dat ze een tweede of derde keer terug komen.

Remarketing campagnes bieden de mogelijkheid om advertenties te tonen aan die bezoekers die al een keer op de site zijn geweest. Er zijn zelfs cases waarbij het percentage leads/sales met 161% was gestegen tegen lagere kosten.

Wat is een Google Ads Specialist?

Een Google Ads Specialist beheert de zoekmachine advertenties. Dat houdt in dat ervoor wordt gezorgd dat jullie advertenties getoond worden bij de juiste zoekopdrachten van bezoekers. Afhankelijk van de doelen kan er ook meer naamsbekendheid worden vergaard.

Zo kan er bijvoorbeeld een achtergrond foto op een desktop website niet getoond worden op een mobiele versie van een website. Of er kan juist een button worden getoond met een telefoonnummer op de mobiele versie en op de desktop versie wordt een contactformulier getoond.

 

5 vragen die je kan stellen in een gesprek?

  1. Wat is het kennisniveau

    Google biedt met de Google Academy verschillende cursussen aan die elk jaar worden vernieuwd met de laatste technieken. Vraag of deze specialist zijn kennis up to date houdt.

  2. Wat zijn de doelen van de Ads Specialist

    Op basis van die vraag kan je toetsen of iemand de focus heeft op geld uitgeven of geld verdienen. Een goede specialist zorgt voor een goede ROI.

  3. Welke rapportages worden er verzorgt

    Rapportages zijn voor jullie een controle middel. Wat is de kwaliteit van de leads en worden er rapportages verstuurd waaruit blijkt wat het percentage is wat wordt terugverdiend doormiddel van de advertenties.

  4. In welke branche(s) is de specialist actief en wat zijn ervaringen zijn

    Als je weet in welke branche(s) de Ads Specialist actief is, weet je of het veel tijd gaat kosten om de juiste tone-of-voice, zoekwoorden te krijgen. Het optimalisatie traject na de opzet van jullie campagnes kan dan iets langer duren.

  5. Welke kosten worden er berekend

    Op het moment dat hij een hoog bedrag per maand vraagt om de advertenties bij te houden, is het belangrijk om te achterhalen waar dat werk dan in zit. Door machine learning kunnen veel handmatige handelingen in middels worden overgenomen door het advertentie systeem van Google. Zo blijft er meer budget over om te adverteren 😉

Wat is de werkwijze van Online Doelen?

Intake gesprek

In fase 1 vinden we het belangrijk om eerst kennis te maken.

Wij hebben jullie kennis nodig die we vervolgens gaan vertalen naar een kwalitatieve online campagne.

Maar sterker nog, voor ons is het belangrijk dat er een ‘klik’ is

Meetplan

Dit is fase 2 van het traject.

Met een meetplan stellen we een plan op om van een abstracte missie/visie te komen tot concrete doelen. Dit is van belang om te kunnen bepalen of de campagne werkt.

Zo weten we allebei zeker dat wat er wordt uitgegeven, ook wordt terugverdient.

Inrichten van de campagne

Fase 3 staat in het teken van de campagne daadwerkelijk inrichten.

Dit doen we op basis van het meetplan. We richten de campagne zo in dat de advertentieteksten perfect aansluiten op het zoekwoord.

Het resultaat is meer mensen die klikken en een betere kwaliteitsscore. Daarnaast targeten de doelgroep op locatie, tijd en apparaat.

Optimalisatie en Rapportage

In de laatste fase meten we de resultaten om vervolgens te optimaliseren.

Online Doelen is van mening dat alles wat je investeert moet je sowieso terug verdienen. Return on Investment is een graadmeter of een campagne succesvol is.

Om de campagne nog beter te laten renderen kijken we ook of pagina’s verbeterd kunnen worden. Dit doen we op basis van: Webanalyse, statistiek en psychologie.